Groeten uit de RIMBOE - Reisverslag uit Baños, Ecuador van Dennis en Agnes - WaarBenJij.nu Groeten uit de RIMBOE - Reisverslag uit Baños, Ecuador van Dennis en Agnes - WaarBenJij.nu

Groeten uit de RIMBOE

Door: Dennis en Agnes

Blijf op de hoogte en volg Dennis en Agnes

14 Oktober 2010 | Ecuador, Baños

Ken je het programma GROETEN UIT DE RIMBOE? nou wij wel maar daar over straks meer.

Allereerst weer bedankt voor de lieve reacties.

De laatste keer dat we over ons Ecuador avontuur berichten is alweer een paar dagen geleden. In de tussentijd hebben we alweer zoveel meegemaakt. Otavalo is een gemoedelijke stad met een zeer gezellige markt op zaterdag,waar de hele stad markt is. Maar Otavalo heeft meer en dat hebben we zondag ontdekt. We zijn met onze bus en supergezellige chauffeur Marco ( die oerhollandse woorden zoals plaspauze feiloos uitspreekt) op weg gegaan naar het kratermeer van Cuicocha. Hier hebben we eerst gereden naar het mooiste uitzicht over de twee eilanden midden in het meer. Daarna een boottocht op het meer en vervolgens een prachtige wandeling waar we schitterende bloemen en orchideen vonden. Ja hier komen we voor. De stad kan ons gestolen worden maar de natuur is hier overweldigend en dan zijn we nog niet eens in de jungle beland. Deze prachtige dag werd afgesloten met een cultureel bezoekje aan een ouderwetse panfluitmaker. Leuk om te zien hoe de indiaanse vrouwen deze instrumenten maken en best snel eigenlijk. We konden het natuurlijk niet laten er ook één te kopen. Niet dat we jullie hiermee zullen gaan vervelen maar hij krijgt in ieder geval een goede bestemming. Tja en dan komt het toch eindelijk de wilde natuur. Vooraf wisten we niet wat we er van moesten verwachten maar dat het ( achteraf) zo overweldigend zou zijn hadden we echt niet durven dromen. De rit er naartoe was al schitterend. Van tropische regenwouden tot nevelwoud geweldig. Eén en al natuur de hele bus was er stil van en wilden vooral niets missen. Nadat we de rivier de Napo hadden overgestoken volgde nog anderhalf uur zeker met de bus waarbij het eerst asfalt was en daarna een hobbel de bobbel keienweg. Toen we aankwamen bij het dorpje Santa Rosa werden we al verwelkomd door de plaatselijke jeugd. De kinderen lijken ons daar heel gelukkig. Toen ze door hadden dat Agnes balonnen bij zich had werd liep het hele dorp leeg en binnen no time had ze twintig kinderen om haar heen. De kinderen begeleiden ons naar de kano. Eenmaal ingestapt met onze beperkte bagage vaarden we naar onze lodge. De laatste dagen had het bijna niet geregend en daardoor kon de kano niet over een belangrijke doorgang. We kregen laarzen aan en moesten zo een stuk lopen naar de volgende kano. Uiteindelijk bereikten we de lodge om 17.30 uur net voor het donker werd. Waar wij dachten bijna niets te hebben werd ons bij het betreden van ons hutje wel duidelijk dat dit voor jungle begrippen toch wel luxe was. We hadden zelfs een wc en een koude douche. Niks plonzen in de rivier ( zijn wij wel gewend hoor!!) maar gewoon douchen. Het is er warm en nadat we de koude douche hadden genomen en ons ingesmeerd hadden met DEET tegen malaria stond het diner al klaar. Wat een lekker eten en altijd vooraf gegaan door een heerlijk soepje. Na het diner lekker naar bed, eerst maar eens de klamboes toestoppen. Volgens een reisgenoot lijken het wel bruidsjurken zo mooi. ´sMorgens werd ons pas echt goed duidelijk in wat voor een prachtige omgeving we zijn beland. Tijdens onze eerste wandeling ( we kregen eerste een beschildering op ons gezicht tegen de boze geesten) bezochten we een bezoekje aan het schooltje. De regering wilde dit schooltje sluiten maar dankzij de giften van Yacuma Lodge kan ze blijven bestaan. Er is één klasje midden in de jungle in een houten gebouw. Alle leeftijden bij elkaar en een leraar die hier door de weeks in een hutje met niks verblijft en in het weekend naar zijn thuis gaat in Tena. Ze hebben er weinig en waren ook heel blij met de spulletjes. ( Sue als je dit meemaakt dan besef je vast hoe goed het er bij jouw op school aan toe gaat). Nadat we weer de rivier met kaplaarzen hadden overgestoken begonnen we aan de tweede wandeling. Hier liet onze gids Oso tijdens de wandeling alles zien wat je in de jungle kan eten en maken. Zo ook de citroenmier. Waar Agnes eerder bij het filmpje van Chris Zeegers GETVER riep, at ze nu zelfs een aantal mieren op, en inderdaad ze smaken naar citroen. Naast de mieren hebben we een vers gekapte Cacaoboon opengemaakt en suikerriet en yuca scheuten genomen. Na wat klim en klauterwerk en door de blubber met je kaplaarzen kwamen we moe maar zeer voldaan in ons hutje. ´s-Middags werden we met de kano een aantal kilometer stoomopwaarts de rivier op gebracht em met de stroom mee in autobinnenbanden te gaan zwemmen. Het water was heerlijk. ´s-Avonds kwam de leraar van het jungle schooltje nog langs met zijn gitaar om ons te vermaken bij het kampvuur. Helaas komt aan ons jungle bezoek ook een eind. Wat is het tropische regenwoud toch mooi. We beseffen nu dat daar waar wordt gekapt nooit meer bomen kunnen staan. De grond is namelijk zelf niet vruchtbaar ( ziet er rood en versteend uit) maar alle bomen krijgen de voedingstoffen van hun eigen afgevallen bladeren. Kortom wij kijken er nu zeker anders tegenaan. Na de jungle volgde weer een lange maar mooie tocht naar Banos met verschillende mooie stopmomenten met o.a. een prachtige waterval.

Vandaag zijn we in Banos een zeer gezellige stad onder aan de nog actieve vulkaan Tungurahua. Vanmorgen hebben we een prachtige mountainbike tocht gedaan, vanmiddag even in een internetcafe uitblazen, de was weggebracht en vanavond een tocht om te kijken of we de activiteit van de Vulkaan kunnen waarnemen. Wat een lang verhaal weer maar ja zoveel moois kan je nou eenmaal niet in een paar zinnen schrijven. We gaan nog even genieten van de omgeving van Banos (ook in een geweldig hotel trouwens) voordat we weer verder zuidwaarts trekken.

Groetjes van ons voor jullie allemaal

• 15 Oktober 2010 - 04:59

Ben En Marjolein:

Wat een leuk begin van de dag! Jullie reisverslag!!!
    En met de mooie foto's erbij maakt dit het verhaal helemaal compleet!
    Liefs,
    Marjolein

• 15 Oktober 2010 - 05:26

Nel En Dick:

Geweldig zo'n mail op de vroege morgen! Dank jullie wel. Wat een mooi verhaal, voor jullie geldt echt "het is hier fantastisch" Kijken uit naar het volgende bericht en foto's.
    Liefs, Nel en Dick

• 15 Oktober 2010 - 09:18

Wim En Petera:

Wat een prachtig reisverslag en mooie foto's. We genieten mee!!
    Liefs Wim en Petera

• 15 Oktober 2010 - 10:14

Dick En Paula:

Leuk om jullie belevenissen weer te lezen en wat is er weer veel gezien, prachtig verslag Agnes, en mooie foto's Dennis, jij kunt je hart ophalen daar in dat land. Een actieve vakantie, en jullie stoere moutainbikers,geweldig.
    Nog heel veel plezier daar, en groetjes van ons.

p.s. afgelopen zondag bij ons nieuwe pupje geweest snoezig weer om te zien.

• 15 Oktober 2010 - 15:02

Harry En Alette:

Super leuk om op deze manier met jullie mee te kijken op een waanzinnige reis in een geweldig land.
    Geniet ervan.
    Groetjes van Harry en Alette + kids

• 15 Oktober 2010 - 17:49

René En Thea:

De echte jungle en daar lopen jullie gewoon in, tjonge wat een belevenis. En wat een gave foto's, geweldig! Ga lekker door met genieten, doen wij ook. Liefs René en Thea

• 17 Oktober 2010 - 12:58

Jan En Saab:

Wat een leuke fotos.
    en leuke tattoo Den.

groetjes uit Delft van Jan en Saab

• 17 Oktober 2010 - 18:12

Berend En Brigitte:

Ha tatoo Den en zwoeger Agnes, wat ziet het er schitterend uit. Mooie foto's en leuk om te lezen. Valt niet mee he om al je belevenissen in een notedop te vertellen.
    Geniet ervan.