Finland in kerstsferen - Reisverslag uit Saariselka, Finland van Dennis en Agnes - WaarBenJij.nu Finland in kerstsferen - Reisverslag uit Saariselka, Finland van Dennis en Agnes - WaarBenJij.nu

Finland in kerstsferen

Door: DENNIS EN AGNES

Blijf op de hoogte en volg Dennis en Agnes

23 Juni 2017 | Finland, Saariselka

DAG 12 21 juni 2017 Piteå (0 km)

Zoals al eerder geschreven vandaag een rust-uit /wasdag. Het regent een klein beetje we slapen voor het eerst in 10 dagen wat uit, ontbijten uitgebreid met heerlijk brood en een croissantje. Vandaag doen we de was, wandelen wat in de omgeving en bereiden de reis verder voor. We wisten nog niet precies de route, dus dan is deze dag een mooie gelegenheid.

DAG 13 22 juni 2017 Piteå- Rovaniemi (Finland)  316 km

Het regent vandaag , gelukkig niet zo veel en met droge periodes tussendoor. Het waait wel behoorlijk en af en toe vlagerig. Op de boot zouden we een rif in het zeil leggen, hier rijden we gewoon wat rustiger. We stoppen na 135 km en drinken een kop koffie bij de COOP. Dat is het enige wat open is in Kalix om 9.30 uur.
Vlak voor de grens met Finland stoppen we wederom bij de COOP om de laatste Zweedse kronen uit te geven aan melk, bananen iets lekkers en kaugom. Het wordt steeds kouder de temperatuur varieert tussen de 6 en 8 graden. De klok gaat hier een uur voorruit. We zijn rond 14 uur Finse tijd in Santa Claus Holliday Village. Hier hebben we ook een huisje gereserveerd. Lekker makkelijk en dichtbij Santa Claus Village .Er is al veel op het internet over geschreven dat het erg toeristisch is en duur. Tja dat klopt, 30 euro voor een foto doen we maar niet. Toch heeft Santa Claus wel tijd voor ons ( gratis) en maakt een vriendelijk praatje in het Nederlands,  maar daarna gaat hij weer vrolijk verder met zijn mobiel spelen. Ook de kerstman moet met zijn tijd mee. We vinden het toch wel erg leuk hoor.  En natuurlijk moeten we ook een foto maken van de poolcirkel, die zijn we nu dus gepasseerd. We eten gezellig hier op het park, en vanavond voor het eerst samen in de sauna, dit huisje heeft er een  dus we zijn benieuwd.

DAG 14 23 JUNI 2017 Rovaniemi-Saariselka (Finland)  (245 km)

Hoe hoger hoe kouder, we hebben sinds twee dagen toch echt een tweede kledinglaag nodig. We hebben genoten van Santa Claus Holliday Village.  De sauna was super. Weet niet of het zo hoort maar Den heeft de hele emmer telkens met schepjes op het element gegooid. Wat was dit heet, de koude douche daarna is dan erg lekker. Nu is het 6 graden als we vertrekken. Vandaag hopen we voor het eerst een langere wandeling in de natuur te maken. We arriveren om 13 uur al in Saariselka en vlakbij onze overnachtingsplaats beginnen de hikingtrails in het Urho Kekkonen Nationaal Park. Hier doen we de Iisakkipaa trail. Plm 8 km en een hoogte van 160 meter. Je kan hier niet verdwalen om de 25 meter staat een goed bordje op een paal met het symbool van een bloemetje. Ag vind dat wat overdreven maar later snappen we waarom. We wandelen door een bos omhoog, af en toe over een boardwalk omdat het pad te nat is van het stromende beekje langs het pad. Naar mate we hoger komen wordt het dorrer. Den noemt het struweel. Mooie rotsplantjes die je ook bij de Intratuin vind, groeien hier gewoon. We naderen het hoogste punt er ligt sneeuw. Nu snappen we waarom er zoveel bewegwijzeringen zijn. S- winters ligt hier natuurlijk sneeuw. We hebben een 360 graden uitzicht op de prachtige omgeving met in de verte het dorpje,  een skihelling en zelfs Rusland. We dalen weer af over veel zelf gecreëerde trappen van palen en keien. En na bijna 3 uur zijn we weer terug in het dorp. Een heerlijke wandeling met droog bewolkt en koud weer. Maar daar kunnen we ons op kleden. We zijn blij dat het in Nederland ook weer een stukje koeler wordt.

• 23 Juni 2017 - 20:56

Nel En Dick:

Rovanimi is idd heel toeristisch, maar ook erg leuk. Nog Kerstkaarten op de bus gedaan?. Nog even en jullie zijn op de Noordkaap.