" Mooi hè?" ...... "Nou he! " - Reisverslag uit Tromsø, Noorwegen van Dennis en Agnes - WaarBenJij.nu " Mooi hè?" ...... "Nou he! " - Reisverslag uit Tromsø, Noorwegen van Dennis en Agnes - WaarBenJij.nu

" Mooi hè?" ...... "Nou he! "

Door: DENNIS EN AGNES

Blijf op de hoogte en volg Dennis en Agnes

01 Juli 2017 | Noorwegen, Tromsø

DAG 20 29 juni 2017 Skaidi-Skjervoy (314 km)

Vandaag weer een rijdag. Het is prima weer een zonnetje en achter het hotel is het zelfs 17 graden. We rijden weer over de E6. Een prachtige route door de bergen waar het in het begin lijkt of alle bomen zijn doodgegaan. We rijden langs het prachtige Altafjord met de zo herkenbare rode huisjes langs het fjord. We slapen dit keer eens helemaal van de zo gebruikelijke route en nemen de weg naar Skjervoy. Het schijnt een vissersparadijs te zijn waar veel Noren heen gaan voor een weekje vissen. We bellen de eigenaar en hij vertelt ons dat de deur gewoon openstaat en we van alles gebruik mogen maken, hij ziet ons morgenochtend wel. We zijn blijkbaar in een dorp waar dat allemaal gewoon nog kan. Ze zullen wel raar staan te kijken dat Den zijn motor helemaal op slot zet en op alarm. Hij uitzicht is fenomenaal op de voorgrond een haven en op de achtergrond het fjord en besneeuwde bergtoppen. We halen de boodschappen en Den flanst weer een heerlijke maaltijd in elkaar.

DAG 21 30 juni 2017 Skjervoy- Tromso (Skittenelv)  (158 km)

Vandaag weer een prachtige vakantiedag. Vanaf nu ga ik de rij- dagen maar zo noemen. Rijden hier is namelijk ook vakantie en genieten. Om jullie een indruk te geven over de communicatie in de intercom. Die gaat als volgt: " Den mooi hè? NOU hè!!!! Dat gaat wel 20 keer op de route zo. Na elke bocht in de bergen een nog mooier uitzicht over het fjord de besneeuwde bergtoppen en de zo typisch gekleurde Noorse huisjes. We nemen vandaag twee ferry,s. Ook de veerboot hier is geen straf ook niet als je een uur moet wachten. Het weer is stralend we eten onze boterham en genieten van het fjord en de veerboot die al klaar staat. Achter ons komen twee Zweedse heren ook op een BMW. Ze praten slecht engels en vragen aan Ag of ze " teacher is". Ze vinden haar zo goed Engels praten. Maar ja is dat omdat Ag zo goed Engels praat of dat zij zo slecht Engels praten. We laten het maar in het midden. Ze vragen ons in het half Zweeds/Engels toch wel het hemd van ons lijf. Vriendelijk bied een van de heren Dennis iets aan. Er kwam een doosje tevoorschijn. Den dacht nog dat het kauwgom was, maar nee de Zweed duwde bruin spul tussen zijn tanden. Mmmmmmm is dat nou pruimtabak? Vriendelijk bedankt Den voor het aanbod. Als je die man zijn tanden had gezien. Nu zijn we vlakbij Tromso. We hebben een huisje op een camping van ongeveer 20 km van Tromso af. Wat een leuke camping zeg. Je ziet hier bijna alleen Noren. Alle andere toeristen gaan naar de Tromso camping. Die is maar 4km verwijderd van de stad. Alles is hier brandschoon en heel goedkoop. We laten morgen de motor hier staan en nemen de bus naar Tromso en gaan deze stad ( ook wel Parijs van het Noorden genoemd) te voet verkennen.

DAG 22 1 juli 2017   Tromso per bus

Nou we wilden de hele dag in Tromso doorbrengen maar de eerste domper begon al vroeg in de morgen. De campingeigenaar had zich vergist in de bustijden. In plaats van 9 uur vertrok de bus om 9.30 uur. Nou ja,  dat is niet zo erg maar de laatste bus terug gaat om 14.10. Dat betekent effectief maar 3,5 uur in Tromso. Maar oké dat overleven we wel. Met nog een Duits stel op leeftijd stappen we de bus in en laten ons afzetten bij de Arctic kirke. Een mooie kerk en bijzonder gebouwd. Maar toen kwam domper twee. Niet voor ons maar voor het Duitse stel. De vrouw gleed uit over los grind boven op haar bips. Au au au, we dachten nog oké zo, n pijn? Maar toe zag Den haar been. DUIDELIJK gebroken het bot stak eruit. Daar sta je dan met twee EHBO ers  ter plaatse. Geen EHBO koffer of iets bij je. De wond afdekken kon echt niet. Het enige wat we konden doen is haar zo stil mogelijk houden en niets te bewegen. Dat lukte Den aardig.  Het Engels van de Duitse heer was niet zo goed hij vroeg of Ag wilde bellen. Dus Ag belde 112 en legde duidelijk uit waar we waren en wat er was gebeurd. De dame wilden het allemaal zien en wilde er zelfs fotos van hebben. Ag heeft de fotos gemaakt ook voor misschien de verzekering. De ambulance was er al snel. Maar ja de twee ambulance verpleegkundigen (leuke meiden) moesten ook uitkijken want de stenen waren echt glad. Het ging niet echt met de vrouw en ze hebben haar behoorlijke pijnstillers gegeven. Het was nog een klus de vrouw op de glooiende gladde helling op de brancard te krijgen. Samen met Den en de duitse man , (ik stond op het gras en kon Den een beetje tegenhouden) is de vrouw uiteindelijk op de brancard gestabiliseerd. Nou daar gingen ze dan in de ambulance  over de brug en daar stonden we dan .......bij de kerk. Hmmmm onze gedachten bij de Duitse vrouw. Den zei al: die wordt vast geopereerd en ik had al gevraagd aan de ambulance of ze moest blijven in het ziekenhuis. Dat werd bevestigd. Nou toch maar de stad in. De oude haven is leuk en gezellig maar voor de rest wordt er veel gebouwd. De halve winkelstraat ligt open. Hier en daar lopen we een winkeltje in, fotograferen wat gebouwen en eten een broodje. We halen bij De spar de boodschappen en gaan toch maar weer met de bus van 14.10 uur terug.Wat schetst onze verbazing zien we de Duitse heer in de bus. Zijn vrouw wordt nu geopereerd ze heeft het scheenbeen en kuitbeen gebroken en moet minstens een week in het ziekenhuis verblijven en zal dan terug gevlogen worden naar Duitsland.  Echt sneu. De Duitse heer zal de camper naar de andere camping rijden dichter bij Tromso dan kan hij op de fiets naar zij  vrouw. Uiteindelijk is de heer blij dat het hier is gebeurd in een stad met een prima ziekenhuis. Hij bedankte ons nog voor de goed zorgen.

• 04 Juli 2017 - 08:21

Brigitte:

Ah, wat sneu voor die vrouw, maar geluk dat jullie erbij waren. Het ziet er schitterend uit.