Als dat geen liefde is! - Reisverslag uit Ballstad, Noorwegen van Dennis en Agnes - WaarBenJij.nu Als dat geen liefde is! - Reisverslag uit Ballstad, Noorwegen van Dennis en Agnes - WaarBenJij.nu

Als dat geen liefde is!

Door: DENNIS EN AGNES

Blijf op de hoogte en volg Dennis en Agnes

11 Juli 2017 | Noorwegen, Ballstad

DAG 30 9 juli 2017 Rondje Haukland Uttakleiv Eggum  (158 km)

Vandaag een ander stuk van de Lofoten verkennen vanuit onze basis Kabelvag. Een korte easy wandeling en wat rondtoeren over de kleine weggetjes naar prachtige baaien. We verbazen ons telkens weer over de prachtige kleuren. We stoppen in Haukland beach het is prachtig weer en veel locals komen hier ook blijkbaar om te wandelen of om op het strand te genieten. Vlak voor de tunnel is een groot parkeerterrein. We parkeren de motor en gaan op pad. De motorbroeken uit en de jassen nog aan., maar halverwege krijgen we het toch warm. De felle zon (16 graden) en het klimmen doen ons besluiten de jassen in de plastic tassen te doen. Tja die moet Den dan dragen omdat Ag al de wandelstokken heeft. Als dat geen liefde is? Trouwens echte liefde is................. haar snottebel uit de binnenkant van het vizier schoonmaken. Tja! Ag zei gisteren tegen Den: "er zit een irritant wit plekje op de binnenkant van het vizier" . Den heeft het schoongemaakt en toen Ag vanmorgen vroeg: was het een mug? Nee wat denk je zei Den: "......... jouw snottebel" . Echt? Ja echt! Met de verkoudheid van de afgelopen dagen is dat niet zo gek. Zo af en toe had Den graag oor doppen gehad want als Ag niest....... Collega's weten dat ook, je hoort haar 4 deuren verder. Maar goed de wandeling was duidelijk niet easy. 400 meter klimmen noem ik niet easy. Misschien bedoelde de schrijver de wandeling om de berg in plaats van op de berg. Op een gegeven moment vond Ag het genoeg. De uitzichten waren hier al mooi en toen Den iets verder omhoog liep adviseerde hij Ag het toch maar niet te doen. Klimmen gaat wel maar het gruis doet je toch glijden en met in gedachte die Duitse vrouw met een dubbele botbreuk een week geleden is dit de top voor vandaag. Rustig dalen we af en eenmaal weer in de kleren rijden we naar Eggum. Een leuk vissersplaatsje met veel gekleurde huizen en een prachtige kust. Inmiddels is het al 17 uur en we moeten nog Een uurtje terug. Voor vandaag is dit het laatste. Inmiddels is de bewolking aan het toenemen. Het zal vast gaan regenen vanavond.

DAG 31 10 juli 2017 Kabelvag - Ballstad ( 219 km)

Het regent als we vertrekken uit Kabelvag. We tanken in Svolvaer nog vol, drinken koffie met een wafel bij de Shell en rijden een andere route langs de kust naar Ballstad. Ondanks dat het regent is deze kustweg prachtig. Om 13 uur komen we aan in Leknes. Bij de rotonde een Rema 1000 tijd voor melk en een banaan en een plaspauze. Het is niet meer zo ver naar Ballstad en voor we het weten zijn we er. De eigenaar zit lekker aan zijn lunch als wij ons melden in dit authentieke vissersdorp waar de eigenaar nog steeds vist. We hebben een leuk hutje wat een klein beetje ruikt naar vis, het hoort erbij in deze omgeving. Gelukkig staat er ook chloor in het huisje en nadat Ag lekker haar gang is gegaan met poetsen is het " ons"  huisje geworden voor de komende 3nachten. Het is inmiddels droog we gaan toch nog maar even rijden naar Reine. Je weet nooit wat het weer verder doet. Wederom  een prachtige route die we zeker van de week nog een keer doen als we deze omgeving verder uitkammen. Reine is echt een toeristen plaats. Je wil niet weten hoeven bussen we zij  tegen gekomen met "sightseeing" op de lichtkrant van de bus. Vast toeristen van de cruiseschepen die we in de haven zagen liggen van Leknes. Het is inmiddels half 6 We eten hier eens lekker ongezond dat hebben we bijna de hele vakantie nog niet gedaan. Nou zeg dat was duur. 2 hamburgers 2 frietjes (klein) en twee frisdrank 30 euro. Maar goed het was wel lekker. Inmiddels komt een beetje de zon door maar niet voor lang.we besluiten terug te rijden en morgen misschien weer deze kant op. Tegen achten zijn we weer terug na ook nog wat boodschappen te hebben gedaan. Ondanks veel regen toch een hele leuke dag.

DAG 32 Rondje Ballstad Reine Nusfjord Sund (167 km)

Wat een mooie dag vandaag. De zon schijnt,hier moeten we van profiteren dus vroeg uit de veren. Nog voor de grote drukte arriveren we in Nusfjord. Een heel leuk authentiek vissersplaatsje. Je moet er intree betalen om binnen te komen. Maar eigenlijk is het een groot openluchtmuseum. We lopen wat rond en kijken een film hoe de Noren vroeger op visvangst gingen en nu. De grootste inkomsten bron is nog steeds stokvis. Dit is gedroogde kabeljauw in de wind en vrieskou gedroogd op grote rekken. De meeste rekken zijn inmiddels leeg maar er hangen nog veel vis koppen. Het schijnt dat ze hier nog vismeel van maken.  Inmiddels beginnen de op de ramen nestende meeuwen te krijsen. Er komen busladingen toeristen blijkbaar te dicht in de buurt. We nemen koffie en kijken nog in de oude botenloods en zien er marifoons uit vroegere tijden. Heel wat anders dan de communicatie nu. ( mits hij het doet natuurlijk). We verlaten Nusfjord en gaan naar Reine. Gisteren in de regen vandaag in de stralende zon. Wat een luxe dat we extra tijd hier hebben en zo ook een mooie dag kunnen mee pakken. We rijden verder naar Moskenes en A (een plaatsnaam met maar 1 letter). Ook hier lopen we wat rond voor we weer op de terugweg gaan. Onderweg gaan we nog een museum aandoen in Sund. Hier schijnt een black Smit nog steeds zijn werk te doen en maakt van stalen pijpen prachtige aalscholvers. Echt een kunstenaar. Hier is ook het fiske  museum en een museum van oude motoren. Volgens Den is het geluid van de stampende diesel rustgevend. We maken een foto van een paar SABB diesels dat vind Jan geweldig. Hij heeft er een in zijn sloep. Ook Den geniet van dit museum wat volgens Ag meer een malle pietje winkel is dan een museum. Inmiddels is het alweer half 5 en weer een mooie vakantiedag is voorbij. We hebben net de motor geparkeerd als het heel lichtjes begint te regenen.

• 15 Juli 2017 - 17:35

Lucia:

Wow! Wat een mooi avontuur beleven jullie. En al zo lang. Prachtige foto's ook!