Weer onder de poolcirkel - Reisverslag uit Snåsa, Noorwegen van Dennis en Agnes - WaarBenJij.nu Weer onder de poolcirkel - Reisverslag uit Snåsa, Noorwegen van Dennis en Agnes - WaarBenJij.nu

Weer onder de poolcirkel

Door: DENNIS EN AGNES

Blijf op de hoogte en volg Dennis en Agnes

15 Juli 2017 | Noorwegen, Snåsa

DAG 33 12 juli 2017 Rondje Leknes  ( 61,5 km)

Vandaag onze laatste volle dag op de Lofoten. We rijden eerst naar Leknes even de winkelstraat verkennen, tanken en de bandenspanning weer op orde brengen naar 2.5 voor en 2.9 achter. We lopen wat door het winkelcentrum en doen gelijk maar wat boodschapjes. De koffie is bijna op dus gelijk maar een nieuwe zak kopen. Na onze boterhammen te hebben opgegeten rijden we naar Vikten. Hier zit een glazblazer die de mooiste dingen maakt. We vinden het zeer interessant hoe ze dat vakwerk nog dagelijks uitvoeren. De mooiste creaties tot aan morene vissen toe. Echt schitterend en redelijk geprijsd. Ag twijfelde nog over een groen gekleurde bal. Maar uiteindelijk niet gekocht omdat het waarschijnlijk niet de kleur petrol is. Tja en als je dat dan meeneemt in de topkoffer en het is toch de kleur niet!!!!!!! We eten op de bankjes bij het strand onze mandarijnen op. Tegelijkertijd ziet Den iets glimmen tussen de rotsen. Wat denk je, al het overgebleven glas wordt hier tussen de rotsen gegooid. Den klimt erover heen en grabbelt wat mooie gekleurde stukjes glas bij elkaar. Past mooi in de topkoffer en thuis in ons bakje met meegenomen stenen van onze vakantielanden. Vanuit de Lofoten dus stukjes glas ipv stenen. ( misschien ook leuk voor Marloes?) Om half 5 zijn we weer terug bij ons huisje. Terwijl Ag wat laatste dingen uitzoekt over de ferry en het vervolg van de reis, staat Den bij de Noren en Zweden in de haven te kijken naar het vissen. Ze vangen hier heel veel makreel wel drie tegelijk. Den vertelt Ag te letten op de meeuwen. Die duiken op de kleine visjes die omhoog springen als de makrelen achter de visjes aan zitten. Een teken dus dat er een school makrelen voorbij zwemt.

DAG 34 13 juli 2017 Ballstad-Saltstraumen ( plm. 100 km)

Het regent vanmorgen als we opstaan. We zijn van plan de ferry te  nemen van 10.45 uur. We staan dan ook bijtijds op. Terwijl Den de spullen weer inpakt doet Ag het huisje, zo hebben we de taakverdeling elke dag. Inmiddels klaart het op dat is mooi, rijden we toch een beetje droog naar de ferry. Om 9.40 zijn we in Moskenes mooi op tijd. We betalen de ferry en mogen als eerste op de boot. Hier moet de motor weer goed vastgezet worden. Het zal best een ruwe zeegang zijn. We merkten tijdens het rijden al dat er behoorlijk veel wind staat.
De overtocht verliet prima en binnen 4 uur zij  we in Bodø. We rijden naar Saltstraumen en zien ter plekke wel of het de camping of motel wordt. Uiteindelijk is het het motel geworden omdat alle cabins vol zijn. We boeken gelijk maar het buffet menu kunnen we op ons gemakkie gaan kijken naar de sterkste getijdestroom ter wereld. Wat een natuurgeweld is dat en dat twee keer per dag met hoog en laag water. We zien vissers die hun uiterste best doen de gevangen vis boven te krijgen maar helaas voor de visser wint de vis dit keer. Toen de stroming het hardste ging stopten de vissers, dan schijnen de vissen niet meer tegen de stroom in te kunnen zwemmen. We ontmoeten twee Belgische motorrijders en wisselen onze ervaringen uit. We sturen ze op de Lofoten naar het motor museum. De andere Belg wilde ook graag naar de glazblazer ook dat adres geven we aan ze mee. Gezellige avond gehad met twee bijzondere mensen met hun bijzondere hobbies. (1 heeft als hobby valkenier en de andere speelde lange tijd in een punkband die vaak het voorprogramma vervulde van oa de Simple Minds. Het is inmiddels 23 uur als we onze kamer gaan opzoeken.

DAG 35 14 juli 2017 Saltstraumen - Hilstad Polar camping ( 180 km)

We zwaaien onze Belgische vrienden uit die naar het Noorden gaan en wij vervolgen onze Turisvege 17 door Helgeland naar het zuiden. Het is meest droog met af en toe een spetter. Het plan is vanaf een dam een mooi uitzicht te hebben op de Svartisen gletsjer.  Vlak voor de Svartisen tunnel is een weg die daar naar toe gaat. Halverwege moeten we een onverlichte tunnel in met redelijk slecht wegdek. Hoe lang is die tunnel geen idee. Best eng we komen een tegenligger tegen, gelukkig maar. Het einde nadert en we vervolgen de weg komen langs de sneeuwgrens en plots nog een berg sneeuw midden op de weg. Hier houdt het avontuur dus op helaas. Er stond vooraan een bord dat weg afsluitingen niet aangegeven stonden. Nou mooi dan,  een donkere tunnel, 9 km voor niks gereden EN geen uitzicht op de gletsjer. Dan maar door de lange tunnel van 8 km daarna en misschien daar uitzicht. Inmiddels zijn we aangekomen in Holand en zowaar met een beetje zon de gletsjer kunnen zien, maar dit was van korte duur de bewolking werd steeds dikker met uiteindelijk regen. We trotseren de bui die gelukkig niet te lang duurde en vervolgen de route naar de twee ferry die we nemen naar het zuiden. Op de laatste Ferry van Jektvik naar Kilboghavn passeren we de Arctic Circle  (poolcirkel ) weer. Vanaf nu geen 24 uur licht meer per dag. Het was weer een mooie route.

DAG 36 15 juli 2017 Hilstad-Snasa  (368 km)

Het heeft de hele nacht geregend we hoorden het geluid op het dak van ons (boven) huisje. Ook vanmorgen, toen we opstonden, nog steeds regen. Den haalt de zijkoffers eraf om in ons huisje de binnen tassen in te pakken. We willen wel graag droge kleren houden. Om 9.30 uur rijden we weg tot onze nek toe in de waterdichte kleding. Het is een mooie route alleen vandaag iets minder, af en toe een behoorlijke kletterbui dat je denkt van;  ojee als we maar droog blijven. We zeiden tegen elkaar, we zien wel hoe lang we rijden en als we het zat zijn dan zoeken we wat. We naderen de veerboot Nesnas -Levang en moeten een half uur wachten. We kunnen opdrogen onder een afdakje. Op de boot gaan we binnen op het " afdruiprekje" staan. Met een half uur varen, eten we ons brood op en gaan naar de WC. Eenmaal aan de overkant zijn we droog. Maar ja, het weer duidelijk niet. Weer een giga kletterbui en vlak daarna gaan we een 11 km lange tunnel in. Had die bui nou niet even kunnen wachten tot we de tunnel in gingen. Na de tunnel klaart het weer een beetje op met nog af en toe een buitje wat geen naam mag hebben. We zien zowaar de zon en de temperatuur dan...... We krijgen het warm, ineens is het bijna 19 graden terwijl we vertrokken met 9,5 graden. Dat is wennen. We maken wat extra kilometers met dit droge weer, we moeten per slot van rekening toch zuidelijker gaan zo langzamerhand. Helaas laten we Helgeland links liggen. De komende dagen voorspellen ze niet echt mooi weer. En om nou met heel slecht weer te gaan fietsen op Heroy, nou nee. Wie weet voor later ooit met een camper. Uiteindelijk komen we om 18 uur aan in Snasa omdat we bij een eerder gestopte hotel de mededeling kregen dat ze al fully booked waren. Het meisje van de receptie was zo vriendelijk de hotels in de omgeving te bellen. Het is hier best leuk en we hebben heerlijk gegeten.

• 16 Juli 2017 - 09:46

Marloes:

Oh Agnes dat is toch eigenlijk veel leuker..!!!!

• 16 Juli 2017 - 10:34

Lucia:

Je begrijpt dat ik dan ook benieuwd ben naar de naam van die band die in het voorprogramma vd simple minds stond