Schitterend Isle of Skye - Reisverslag uit Grantown on Spey, Verenigd Koninkrijk van Dennis en Agnes - WaarBenJij.nu Schitterend Isle of Skye - Reisverslag uit Grantown on Spey, Verenigd Koninkrijk van Dennis en Agnes - WaarBenJij.nu

Schitterend Isle of Skye

Door: Dennis en Agnes

Blijf op de hoogte en volg Dennis en Agnes

16 Oktober 2015 | Verenigd Koninkrijk, Grantown on Spey

Dag 5
Het wordt weer een rijdag. Maar daarom heet het ook roadtrip. Het is heel mistig en koud, we moesten zelfs autoruiten krabben. Het belooft de komende dagen mooi weer te worden. We rijden langs Loch Lomond, helaas weinig te zien vanwege de mist. Maar ook dat heeft wel wat. We stoppen bij de Falls of Falloch voor een korte wandeling. Daarna via Glen Coe een prachtige pas waar menig film werd opgenomen ( ook vandaag een cameraploeg gezien) naar Fort William. Nu houden wij van outdoorzaken en daar hebben ze er wel vijf. Toch hebben we niets gescoord (behalve melk voor onderweg dan). We rijden verder naar Glenelg vlakbij Skye. De weg er naar toe duurt 25 minuten er lijkt geen einde aan te komen de bochten en passing places, maar om 18 uur zijn we er dan. Morgen onze lang gekoesterde wens SKYE.

Dag 6
Zal je net zien willen we vroeg gaan rijden hebben ze pas vanaf 8.30 uur ontbijt. Maar goed we kunnen snel ontbijten om 8.50 rijden we met een volle maag richting Isle of Skye. Natuurlijk moeten we onderweg nog stoppen bij het meest gefotografeerde kasteeltje van Schotland, Eilean  Donan. De schaduw weerspiegelt mooi in het water. Het weer is schitterend echt Schots weer,bewolking maar ook zon en droog. Tot nu toe zit onze regenkleding en zeiljassen nog ongebruikt in de tas. Tis een mooie dag voor Skye. Via de vrij nieuwe brug rijden we Skye binnen. Het eerste stuk is nog redelijk vlak en zal nog mooier zijn geweest toen de heide in bloei stond. Maar al gauw rijden we door de bergen met links en rechts uitlopers van de zee. Elke bocht om een berg geeft weer nieuwe spannende uitzichten. Vooraf had Ag een route uitgestippeld door een mix te maken van alle Internet verhalen en een uitgestippelde  route van de touroperaters die een Skye tour maken. Toch wilde Ag voor de zekerheid even naar het Visitor center om na te vragen of het wel te doen is. Bevestigend met een JA reden we volgens plan richting Uig om vlak daarvoor scherp af te buigen naar Faerie Glen. Het staat niet aangegeven. Het lijkt wel een privé weg met hier en daar huizen in het dal. Na 10 minuten komen we aan bij een meertje. Iedereen op Internet zegt het. Je weet wanneer je er bent. En dat is zo. Je parkeert je auto wat lijkt op een passing place. Er staan meerdere auto's.  Wat is dat toch dat hier zo'n magische sfeer heerst? Zijn het de heuvels de rotsen of de mystieke cirkel waar je vooruit in moet lopen iets moet doneren voor de feeën en achteruit uit moet lopen. Dit alles om het "bad" achter te laten en het "good" mee te nemen.  Zo kunnen feeën hun werk doen. Ag heeft dit niet kunnen nalalten ook te doen. Het is echt een wonderlijk stukje Skye. Na ruim een uur moeten we echt verder. We moeten nog de pass over via Quiaring.  Deze eenbaansweg met vele passing places is meer dan de moeite waard. Een korte stop op de top met schitterende uitzichten zijn werkelijk een kadootje. Dwars steken we het schiereiland over van west naar oost om uiteindelijk bij de volgende fotostop aan te komen. KILT ROCK, met een beetje fantasie kan je hier een kilt in ontdekken. We rijden verder via de old man of store naar Portree.  Hier wandelen we door het stadje en kopen natuurlijk nog wat souvenirs. We rijden nu aan een stuk door naar de ferry. Wederom weer een prachtige route door een bergpas. Ruim op tijd voor de laatste ferry parkeren we onze auto en zien de ferry al van de overkant vertrekken. Het stroomt gigantisch. Hij vaart een heel stuk tegen de stroom in, laat zich mee sleuren en legt vervolgens aan de zijkant van de hellingbaan aan. Ik dacht nog hoe moeten die auto's er nu van af. Toen kwam de truc. De honden leggen de touwen aan en de schipper draait de auto's die op een draaiplateau staan zo de hellingbaan op. Dit hebben we nog nooit gezien. Heel byzonder. Vervolgens gingen wij erop weer tegen de stroom in om vervolgens met de stroom mee veilig aan de overkant aan te komen. Om 18 uur zijn we weer bij het hotel. We hebben echt genoten van Isle of Skye.

Dag 7
Soms zijn thuis gemaakte plannen gewoon niet haalbaar omdat je hier gewoon langzamer rijd en niet de hele dag wil rijden. Applecross pass moet dan maar een andere keer. Maar dan doen we gewoon een andere mooie route. Hier is in Schotland geen gebrek aan tenslotte. We rijden via de oostkant van het meer van Loch Ness. Deze niet zoveel gebruikte route heeft veel te bieden. Prachtige uitzichten (geen monster gezien) en mooi licht vanaf deze kant. We maken een mooie pittige korte wandeling naar Foyers Falls. Hierna rijden we binnendoor naar Aviemore. Ook hier weer volop gezelligheid. We stappen het Visitor center binnen om te informeren naar wandelroutes. Het moet hier erg mooi zijn in het Cairngorm National park. We gaan het zien morgen.

• 18 Oktober 2015 - 10:41

Lucia:

Wat een heerlijke trip. Ik heb met twee Schotlandervaringen herkenning bij het gevoel en een aantal plaatsen die jullie beschrijven. Fijn om op die manier een beetje mee te zijn....

• 18 Oktober 2015 - 22:20

Berend Huttinga:

Mooie reis. Je kan op zo,n reis ook niet alles zien. Moet je ook niet willen.
    Nog veel plezier.

• 20 Oktober 2015 - 20:24

Lydia Pije:

Wat een mooie foto's weer en wat een rust.
    Nou genieten jullie er nog maar van. Voordat je het weet zit je weer in Homeland hi hi.

Groetjes Lydia