BMW dealer tocht of roadtrip door Noorwegen - Reisverslag uit Stavanger, Noorwegen van Dennis en Agnes - WaarBenJij.nu BMW dealer tocht of roadtrip door Noorwegen - Reisverslag uit Stavanger, Noorwegen van Dennis en Agnes - WaarBenJij.nu

BMW dealer tocht of roadtrip door Noorwegen

Door: Dennis en Agnes

Blijf op de hoogte en volg Dennis en Agnes

06 Juni 2016 | Noorwegen, Stavanger

Van koninklijke route naar BMW dealer tocht. Dinsdag 31 mei

Het is dinsdagmiddag 1230 uur. Het huis is gesopt spullen gepakt en de motor staat voor. We vertrekken richting ditzum een klein plaatsje net over de grens bij Bad Nieuweschans. Het is 1730 voor we de grens overgaan zoeken we hier een restaurantje. Helaas dinsdag alles gesloten behalve de snackbar.  Agnes kijkt op haar telefoon of ook in Ditzum iets zit. Dat is er we besluiten verder te rijden naar Ditzum. ......... hee de motor geeft EWS elctronische wegrijden blokkering. Gelukkig we hebben ook de reserve sleutel dankzij een tip van Rob. Maar ook die deed het niet. Dan maar de snackbar en wachten op  de ANWB . Maar ook die kon niet helpen. Gelukkig regelden zij de sleepdienst die ons bij het Bastion hotel Groningen bracht. Hiervlakbij zit de dealer die zou ons morgen komen ophalen. Mooi hotel dat wel.

WAT NU WEER woensdag 1 juni en donderdag 2 juni

Het is 9.30 en de dealer komt ons ophalen en na het plaatsen van de ringantenne deed hij het weer en konden we rond 1230 onze weg vervolgen. We rijden heerlijk en konden precies om 16 uur de ferry op bij Cuxhaven. Mmmmmmmm een flikkerend benzine alarm.  We hebben net vol getankt. Wat nu weer. Op de boot belt Agnes met de dealer uit Groningen. Die zegt : "is vervelend maar niet erg". Je moet alleen je dagteller in de gaten houden. We vinden het maar niks. We vinden wat later dan gepland een hotelletje ergens in Tonning. We bellen een dealer op de route en komen via die dealer uiteindelijk in Olgod Denemarken terecht die ons de andere dag meteen helpt. Nu doet alles het weer en zijn we heerlijk aangekomen bij een fantastische camping in sr omme. Lekker gewandeld en wat boodschapjes gedaan om eten te koken. Mooi huisje als dit de standaard is........

Limfjorden  vrijdag 3 juni

Het is prachtig weer en een strak blauwe hemel. Het wordt uiteindelijk 31 graden. We rijden om 9.30 weg. Heerlijk rustig ontbeten en alles weer ingepakt.

We rijden een mooie route door het vlakke Denemarken. Wat is dit lekker rijden je komt bijna niemand tegen en het is er schoon. Zelfs zo schoon dat het graspolletje van een net gemaaide berm van het zebrapad wordt geveegd. We nemen de veerboot bij Skive. Een leuke overtocht en daarna pakken we een stuk van de margriet route. Een route die je door heel Denemarken tegenkomt. We stoppen bij een leuke parkeerplaats aan het fjord om even te eten en de benen te strekken.  Een zeilbootje in de verte geniet van dit heerlijke weer. Rond 15 uur zijn we in Blokhus. Helaas vanwege een cultuur en art festival zijn alle cabine verhuurd. We rijden naar een andere camping. Het is zo mooi weer dat we even een wasje doen. Dan is het vanavond alweer droog en kunnen we het morgen weer aan.

Velkommen til Norge zaterdag 4 juni

We zijn in Noorwegen. Vanmorgen rond 9 uur vertrokken van de camping na eerst heerlijk vers gebakken walnoten brood te hebben gegeten. We zijn al vroeg in Hirtshals. Gisteren toch maar even geboekt. Met het mooie weer en weekend gaan misschien veel mensen er op uit. We sluiten aan in Lane 12 waar alle motorrijders staan. We mogen als eersten de boot op en ik snap nu wel waarom. Wat een happening met ronkende Harleys en een paar BMW'S.  Je moet zelf de motor vast zetten en met zoveel motoren is de ruimte beperkt. Nog met je pak aan deze actie doen is best zwaar . Nadat Den hem goed vast had gezet gingen we naar het dek om een lekker een bakje koffie te nemen. Met een sneltreinvaart van 34 knopen varen we naar Kristiansand waar we om 14 uur aankomen. Wij gaan als laatste motor van de boot en kunnen heerlijk achter iedereen aan toeren. Blijkbaar gaan ze allemaal dezelfde richting  op. We zwaaien nog even naar de Italianen die we net ontmoet hadden met een bmw k1600. Zij hebben er al heel wat km opzitten. Vorig jaar met de motor naar IJsland geweest. Vonden ze erg mooi. Wij kunnen dat bevestigen maar dan niet op de motor maar met de ouden van dagen rondreis.  ( dat was onze eerste rondreis samen, ook leuk hoor). We rijden naar Mandal. Hier hebben we weer een leuk huisje gevonden. We zetten onze spullen neer en toeren een beetje de omgeving af. Ook de supermarkt vereren we met een bezoekje. Vandaag staan peentjes karbonaadje en aardappel op het menu van Den. Heerlijke Griekse yoghurt met verse aardbeien toe. Mij hoor je niet klagen. Nu aan de koffie wat appen en de route voor morgen aan het bekijken op de kaart. Morgen nemen we de North sea route 44 richting Stavanger

Route 44 en Preikestolen.  Zondag 5 en maandag 6 juni

Het is zondag nog steeds is hwt weer hier uitzonderlijk mooi, we gaan vandaag de north sea route rijden. Deze schijnt erg mooi te zijn. We hebben een goede kaart van Noorwegen waar alle "turist vege" opstaan. Dat is wel handig dan weet je in ieder geval dat er veel toeristen rijden en dat je het ook wat rustiger aan kan doen als je even een fotootje wil maken.  We maken een stop bij Lindesnes. Dit is het zuidelijkste puntje van Noorwegen met een vuurtoren waar je tegen betaling in kan. Je krijgt wel een gratis kopje koffie. Dat gaat er wel in. Het is een mooie vuurtoren met een gangenstelsel wat een beetje lijkt op fort Pampus. Na 1,5 uur rijden we weer verder naar Helleren. Twee huisjes onder het fjord. We stoppen hier om even de benen te strekken en te lunchen. De tocht daarna is super mooi. We hadden een binnenweg genomen het leek wel het landschap van Lord of the rings, maar ook de faery Glen op het island Skye maar dan veel groter. Een heuvelachtig landschap met heel veel keien en je komt er niemand tegen. Ook dat heeft wel wat. Om 18 uur komen we aan in Tau waar we een appartmentje hebben. Het is zondag. Winkels dicht helaas kan Den niet koken. Gelukkig is er wel een afhaal pizzeria dichtbij. ( Net als drie grote supermarkten die van 7- 23 uur open zijn) morgen vroeg maar vers brood scoren. Het is nog heerlijk weer.

Het is maandag 7.15 heerlijk weer zonnig en plm 24 graden en we staan al in de supermarkt  heerlijk vers brood en gelijk maar boodschappen gedaan voor vanavond. Want na de wandeling zullen we denk ik geen zin meer hebben. We rijden in een half uurtje naar preikestolenfjellstue.no  deze wandeling is favoriet bij veel toeristen. 350 meter hoogteverschil moet je overbruggen door een " T" te volgen. Behoorlijke klim over een door nepalese sherpa's aangelegd pad met keien.  Soms echt wel even klauteren. We hebben zeer veel respect voor een oude baas die met een beetje hulp ( Den kon het niet aanzien dat zoveel mensen doorliepen op een moeilijk stukje halverwege. Dat we naar teruggingen om de baas te helpen. En zo kon Agnes weer even rusten) de tocht ook maakt.
Het is zweten maar dan heb je ook wat. Na 2,5 uur zijn we bij het plateau wat een prachtig uitzicht geeft over het Lysefjord. Er zullen vast mensen zijn die dit veel sneller doen. Maar Agnes heeft er extra lang van genoten zullen we maar zeggen.
Het is er druk en veel waaghalzen gaan toch met hun benen over de rand. Bah nee dat doen wij maar niet. We eten ons brood en drinken nog wat. En dan komt de oude baas boven. Agnes begint te klappen en een seconde later klapt iedereen op het plateau. Echt een kippenvelmoment. Na goed uitgerust te zijn beginnen we aan de terugtocht. Dat valt nog tegen grote stappen naar beneden is funest voor je knieën. En niet veel later schiet bij een kleine klim de kramp in een bovenbeenspier bij Ag. O jeetje wat nu. Stilstaan doet erg zeer. Dan toch maar lopen en langzaam verdwijnt de pijn gelukkig. We doen het heel rustig aan. Liever heel beneden dan een recordtijd. We komen beneden en lopen direct naar de waterkraan. We tanken even een litertje bij van al het zweten. Maar het was het meer dan waard. De stappenteller gaf een record aan.

• 06 Juni 2016 - 20:57

Nel En Dick:

Leve de ANWB, ook dit is een ervaring! Weer genoten van het verslag. Geniet ervan

• 06 Juni 2016 - 22:07

Brigitte Huttinga:

Ha Dennis en Agnes, zo dus jullie zijn weer heerlijk onderweg. Na een wat stroeve start nu heerlijk genieten van al het moois. Heel veel plezier en geniet van het mooie land

• 07 Juni 2016 - 07:21

Pieter Domburg:

Toch met de motor gegaan. Achteraf een goede keuze gelet op het fraaie weer. Zo ik lees een schitterende route. We krijgen er nu al zin in om dat volgend jaar met de auto te ondernemen. We blijven jullie nauwlettend volgen en hopen nog veel moois te mogen lezen. Laat het mooie weer maar aanhouden!

• 07 Juni 2016 - 07:44

Lucia:

Nou dit is wel weer een mooi avontuur! Prachtig ook hoe jullie met "hobbels" omgaan

• 09 Juni 2016 - 10:04

Petera:

Klinkt goed en mooie plaatjes! Jammer van een iets mindere start maar dat was snel goedgemaakt.
    Veel plezier nog! Groetjes

• 09 Juni 2016 - 17:45

René:

Dit is weer echt een vakantie om op terug te kijken later. En naast de mooie trip ook wat andere spannende verhalen voor de kleinkinderen :-) Nog heel veel plezier daar!