We zijn in Zweeds Lapland en spotten de eerste ren - Reisverslag uit Piteå, Zweden van Dennis en Agnes - WaarBenJij.nu We zijn in Zweeds Lapland en spotten de eerste ren - Reisverslag uit Piteå, Zweden van Dennis en Agnes - WaarBenJij.nu

We zijn in Zweeds Lapland en spotten de eerste ren

Door: DENNIS EN AGNES

Blijf op de hoogte en volg Dennis en Agnes

20 Juni 2017 | Zweden, Piteå

DAG 7 16 juni 2017 Falun-Mora ( 87 km )

We hebben weer zon,  dat is toch even wat lekkerder dan die bui van gisteren en de dag ziet er voor het verdere verloop goed uit. We rijden al vroeg weg naar de oude kopermijn in Falun om daar een rondtour te boeken. Deze tip kreeg Ag van haar collega Danielle en die heeft ons al de mooie Atlantic road ook als tip vorig jaar meegegeven. We zijn veel te vroeg maar dat maakt niet uit zijn we in ieder geval de eerste. De eerste tour is in het Zweeds dat is niet zo erg we krijgen een Nederlandse flyer waar precies in staat wat de gids verteld. We mogen onze motorkleding achter de balie stallen dat is heel fijn. Eerst gaan we de kleedruimte in waar we voorzien worden van een helm en een oranje cape. Het blijft indrukwekkend zo'n 67 meter onder de grond te zijn. En dan te bedenken dat deze mijn tot 1992 nog in bedrijf was en er 1000 mensen  werkten. De mijn zelf is 600 meter diep. Hier komt ook de typisch rode kleur van de Zweedse huisjes vandaan Falu rood.
Ag moet ineens denken aan de verhalen van haar moeder die ook wel eens vertelde over familie die in de mijnen in Limburg werkten. Dat was pas zware arbeid. Na deze tour en koffie  vervolgen we de dag richting Mora. In Mora rijden we door het centrum achter een soort van praalwagens. Wat is dat nu weer en .....druk is het er. We  hebben een super mooi huisje op de Mora camping. De keuze was of basic of  redelijk luxe. De Nederlandse jongen achter de receptie gaf ons nog extra korting, tja dan is de keuze gauw gemaakt.We stallen onze tassen en gaan lopend naar het centrum. Het is een gezellige boel. Alle geslaagden worden feestelijk onthaald door hun ouders en familie. Ze dansen op vrachtwagens die versierd zijn met bomen slingers en ballonnen. Het lijkt wel een carnavalsoptocht. Dat was het dus toen we Mora binnen reden .We lopen door het gezellige winkelstraatje en kopen hier onze eerste souvenir. T moet wel klein zijn anders kan het niet mee. Na de boodschappen gaan we weer  terug naar het huisje en de zon schijnt nog volop.

DAG 8 17 juni 2017 Rondje Siljanmeer (131 km)

Vandaag gaan we een rondje rond het Siljanmeer doen. We rijden eerst naar het eiland Solleron. Het lijkt wel of hier de tijd stil heeft gestaan. We rijden zomaar wat rond langs oude boerderijen. Allemaal Falu rood gekleurd. Waar je door de boer nog wordt nagestaard of hij nog nooit twee hollanders op een motorfiets heeft gezien. Na dit eiland rijden we naar plaatsjes als Leksund en Rattvik. In Rattvik lopen we naar de jachthaven en de 680 meter lange pier af voor mooie plaatjes. We sluiten Rattvik af,op advies van de mevrouw van het toeristenbureau, met een biologisch ijsje. Nou hier twee bollen zijn er in Nederland minstens 4. Ag kon dat echt niet allemaal op en Den lust er wel pap van dus dat is geen probleem. Echt heerlijk. We rijden verder naar Nusnas waar de fabriek staat waar de beroemde Dalarna paardjes worden gemaakt. Natuurlijk mag er een klein paardje mee. We kijken naar de schilderes die elk paardje met vaste hand bechilderd in het beroemde Zweedse motief. Het is de hele dag prima weer maar bij Nusnas een minuscuul buitje. We doen de regenhoezen aan maar gelukkig voor niets. De laatste 10 km rijden we droog naar ons huisje.

DAG 9 18 juni 2017 Mora-Ostersund ( 322 km )

Vandaag een rijdag, we rijden door de Zweedse bossen het is prima rij weer. Niet te warm en niet te koud. Even wat anders terwijl het in Nederland bijna een hittegolf is, is het hier 17 graden. We komen een seinende auto tegen, er is vast iets aan de hand. En ja hoor een eland die de weg over wilde steken maar toen hij ons in het vizier had vluchtte hij het bos in..... te laat voor de foto. Na 100 km namen we even pauze. Plassen wordt lastig hier, maar daar is gauw iets op gevonden. Motor schuin parkeren en Den strategisch met Ag haar jas, lukt best er komt toch niemand het is zo stil op deze weg. We rijden verder en Ag zegt tegen Den in de intercom: " zal je net zien rijden we drie km verder is er een P met wc.". Ze had het nog niet gezegd en ja hoor zelfs minder dan drie km een prachtige P aan een mooi stromend beekje MET WC. Plaats dat ze nou aangeven volgende P ..... km. Maar goed we rijden verder en na 200 km een kleine bui. We zijn precies bij een tankstation. Dat komt mooi uit gelijk even pauze onder het afdak. We kopen verse melk binnen er is een stroomstoring dus verplicht contant betalen. Na de bui rijden we weer verder. Met onze regenhoes aan rijden we de laatste km geheel droog naar de Ostersund camping. We boeken een kamer voor Zweedse begrippen erg goedkoop. Nou die sleutel hebben we maar teruggegeven. Als je geen slaapplaats kan vinden ben je er blij mee. Nu hebben we een net gerenoveerd huisje voor 28 euro meer. Vlakbij de ICA halen we de boodschappen. En de zon schijnt weer.

DAG 10 19 juni 2017  Ostersund - Lycksele ( 312 km)

Vandaag weer een rijdag. De rijdagen hier moet je niet zien als een straf. Rijden op de Zweedse wegen is genieten van de rust en de natuur. Ook vandaag weer volop door de bossen gereden. We merken dat we naar het noorden gaan. Het wordt allengs kouder maar we rijden nog steeds met ons t shirt aan onder de motorjas. Als het echt koud wordt doen we de regenhoes aan dat houdt al veel wind tegen maar tot nu toe niet nodig voor de kou.We stoppen in Stromsund bij de ICA  supermarkt. Er staat een bankje en Ag haalt verse melk en bananen en wat lekkers. Binnen is een toilet wat wil je nog meer. We lopen wat over het pleintje en na een half uurtje gaan we weer verder kilometers vreten. We besluiten vandaag toch maar een andere route te nemen naar het noorden. En vandaag een lange route te pakken. Het is prima weer. Wel koud met zon en bewolking en heel af en toe een spettertje maar dat mag geen naam hebben. Om 14 30 zijn we bij Lycksele op het Ansia resort. Hier stoppen en gaan lekker lopen naar het stadje  om de dagelijkse boodschappen.

DAG 11 20 juni 2017  Lycksele-Pitea (243 km)

We rijden steeds verder naar het noorden en het wordt steeds langer licht. Het ooglapje heeft Ag nu echt nodig. Het is vandaag wederom prima rij weer. Mooie schone luchten en heerlijk ruikende bossen. Af en toe een dorpje maar voordat je snelheid moet verminderen ben je er al doorheen. We rijden net de 370 op en Den roept door de intercom een schaap te hebben gezien maar toen we er  voorbij reden bleek het toch echt drie rendieren te zijn die de weg wilden oversteken. We besluiten te stoppen en terug te keren. Op deze weg zie je bijna niemand dus keren is geen probleem. Ag maakt de nodige foto's en film en vlak voordat we verder rijden passeerde een vrachtwagen luid toeterend langs de rendieren, met het gevolg dat moeder en jong de bossen inschieten en het mannetje al huppelend over de weg rent en zich uiteindelijk bij zijn gezinnetje voegt. Wat lopen deze beesten toch grappig. Hierna rijden we verder en zijn om 12.30 uur in Pitea. Hier besluiten we twee nachten te verblijven. Woensdag wordt het niet zo mooi weer dus prima tijd voor een wasdag, want donderdag wordt het weer prima en gaan we Zweden verlaten.

• 21 Juni 2017 - 07:24

Petera:

Wat een bijzondere tocht maken jullie met leuke verhalen.
    Geniet van al het moois!

• 21 Juni 2017 - 09:53

Nel En Dick:

Fijn om jullie verhalen te lezen. Geniet van de rust en de schitterende natuur.

• 21 Juni 2017 - 22:05

Danielle:

Het ziet er super uit! Krijg weer zin om die kant op te gaan ❤️❤️
    Heel veel plezier en geniet ervan!
    Leuk jullie verhalen!

• 21 Juni 2017 - 22:39

Dick En Paula:

Hoi Dennis en Agnes, Wat een geweldige verhalen komen voorbij, jullie hebben al veel gezien, en de belevenissen staan mooi beschreven. Hier zuchten wij onder een aardige hittegolf, en de plantjes willen veel water, het grasmatje is weer gemaaid, door Dick. Nog heel veel mooie tochten en lezen graag jullie belevenissen, heerlijk genieten daar in Zweden. groetjes Dick en Paula.