Dronningruta en Lofoten - Reisverslag uit Kabelvåg, Noorwegen van Dennis en Agnes - WaarBenJij.nu Dronningruta en Lofoten - Reisverslag uit Kabelvåg, Noorwegen van Dennis en Agnes - WaarBenJij.nu

Dronningruta en Lofoten

Door: DENNIS EN AGNES

Blijf op de hoogte en volg Dennis en Agnes

08 Juli 2017 | Noorwegen, Kabelvåg

DAG 26 5 juli 2017 Andenes-Myre  (154 km)

We rijden de mooie kustroute van Andenes waar we een deel van gisteren nog hebben gewandeld. Af en toe regent het, gelukkig niet hard en afgewisseld met een zonnetje. We zijn blij dat we gisteren hebben getankt. Tot aan Sortland zijn we niets tegengekomen. Bij de Rema1000 halen we kaas en croissantjes bananen en melk. Het regent weer dus we eten het maar in het halletje op. Nu staan we op een camping in Myre en hebben weer een leuk huisje. We zijn vroeg inmiddels is het droog en schijnt de zon. We halen de boodschappen en doen vandaag maar een wasje op de camping. We zijn allebei al een paar dagen verkouden en Ag tot tranens toe en een beetje koorts. Gisteren met de finimal toch nog aardig gered. We hopen echt dat het morgen minder is. Morgen willen we weer een mooie wandeling doen.

DAG 27 6 juli 2017  Dronningruta in Sto (40 km)

Als je Ag nu vraagt zullen we deze wandeling nog een keer doen is het antwoord ; " nee" . Niet omdat het niet  mooi was. Hij was echt heel prachtig maar ontzettend zwaar. Dit is by far de zwaarste wandeling die we ooit hebben gedaan. Hij is zo genoemd omdat koningin Sonja deze wandeling in 1994 heeft gelopen. (DRONNING = KONINGIN). 448 meter hoog met een totale stijging en daling van 772 meter hoog. Nu zeg ik petje af voor de noorse koningin. We zouden vanmorgen ter plaatse het weer bekijken en dan kiezen wat we doen. Of alleen over het strand of beginnen met de bergwandeling. Het weer was prima, bewolking maar ook zon. Laten we starten met de bergen we kunnen altijd terug. Het begon gelijk met klimmen.  Hoger en hoger. De uitzichten op de haven van Sto steeds mooier. Aan het steeds kleiner worden van de bootjes merkten we hoe hoog we zaten. We zien twee meren van grote hoogte en de zee. Uiteindelijk bereiken we het punt waar we moeten dalen en dat is het zwaarste. Grote keien, smalle gaatjes en met touwen afgezette richels. Dat punt dachten we echt waren we er maar nooit aan begonnen. Ook jongelui hadden het zwaar. Ook zij gaan via de bips afdalen. Degene die ooit deze wandeling heeft gedaan kan dat beamen. We komen eindelijk aan bij de splitsing waar we weer terug kunnen naar Sto. Nu wordt het dalen iets makkelijker en eindelijk bereiken we het strand. We hebben het gehaald. Nou ja nog 5 km over blubber en mos. Trots als een pauw bereiken we de motor op het Bobil (camper) park in Sto. Weer een prachtige dag met prima weer. 7,45 uur gewandeld precies binnen de tijd die er voor staat 5-8 uur. Nu koken en het regent maar wij zijn binnen met een smile van oor tot oor , maar NOOIT meer.

DAG 28 7 juli 2017 Myre - Kabelvag  (226 km)

Vandaag weer een prachtige vakantiedag. We rijden naar Nyksund die hebben we gisteren tijdens de wandeling niet aangedaan als bonus. Het is een leuk oud vissersdorpje met huis en op palen. De weg er naar toe is slecht. We vervolgen de route terug naar de Lofoten. We stoppen weer bij de Rema in Sortland voor de lunch en rijden weer verder. Het valt ons op dat het steeds groener wordt. We merken dat we de Lofoten naderen wat een blauw zeewater en dan die schattige huisjes in alle kleuren. We kunnen en niet genoeg van krijgen. We hebben alle hutten of hytter zoals ze in Noorwegen zeggen  in de Lofoten van te voren geboekt. We hebben nu een hut/huisje bij een Noorse familie. Een soort kangaroewoning achter in de tuin. (Nu verhuurt en misschien later voor opa en oma). Erg netjes en alles is aanwezig. Zelfs een wasmachine. Prima uitvalsbasis voor tripjes/wandelingen in de omgeving. We halen bij de COOP lekkere afbakbroodjes voor morgen. Het is weekend toch?

DAG 29 8 juli 2017 Rondje Austvagoy Henningsvaer Gimsoy (194 km)

We hadden geen idee wat voor weer het vandaag zou worden. De ene gaf regen op de ander bewolkt en een derde half bewolkt. We hebben een mooie route in elkaar gezet en zouden onderweg beslissen wat we nog meer doen. Een lichte wandeling of rondtouren. Het weer is nu prima dat pakken we vast mee. We weten inmiddels dat het zomaar ineens om kan slaan. We rijden over landelijke wegen hier en daar een boerderij en koeien die met hun poten in de zee staan. Daar moet natuurlijk een plaatje van worden geschoten. We weten zeker dat Den zijn moeder dit schitterend had gevonden en zijn vader had er vast een schilderstuk van gemaakt met die schaduwen in het water. We zijn in Svolvaer de Rema 1000 in geschoten voor  nog een paar kleine boodschapjes. De winkels hier zijn tot 23 uur open maar zondags is alles dicht. We rijden verder naar Henningsvaer. Over een aantal hoge one lane bridges en prachtig gekleurde petrolkleurachtige baaien. Henningsvaer is een oud vissersdorpje met leuke gekleurde huisjes en inmiddels ook ontdekt door ladingen toeristen die hun campers parkeren op een ingericht parkeerterrein en motorrijders die steevats vooraan parkeren (wij ook). Het is er erg gezellig. We gaan de plaatselijke glasblazerij in.  Jammer dat we niets kunnen kopen. Prachtige glazen vazen in alle kleuren. Dan maar een lekker ijsje op een terrasje. Na de wandeling rijden we naar Gimsoy ook hier weer landelijk met prachtige uitzichten op de oceaan. Wat zal het noorderlicht of middernachtzon hier mooi zijn. Na deze prachtige route rijden we terug naar ons leuke huisje.

• 09 Juli 2017 - 11:23

Nel En Dick:

Petje af voor jullie!! Nog spierpijn gehad? Was weer een mooi verslag.

• 10 Juli 2017 - 10:54

Petera:

Knap hoor, die klimpartijen! Prachtige plaatjes ben straks benieuwd naar de album van jullie reis.

• 11 Juli 2017 - 14:14

Brigitte:

Ziet er weer schitterend uit, en inderdaad petje af voor jullie bikkels